Annotatiewedstrijd

Beschrijving
(for English, see below)

Regelmatig organiseert Stichting Migratierecht Nederland in samenwerking met Sdu een annotatiewedstrijd voor masterstudenten. De annotatie dient te gaan over een aan het migratierecht gerelateerde uitspraak en dient in het Nederlands of Engels te worden geschreven. De winnende annotatie wordt beloond met een geldbedrag en een publicatie in Jurisprudentie Vreemdelingenrecht (JV). Voor het reglement van de wedstrijd, zie het knopje hier rechts.

Description

Regularly the Dutch Foundation for Migration Law (Stichting Migratierecht Nederland) organises a case note contest for master students in cooperation with Sdu. The case note should be on a court ruling related to migration law and should be written in Dutch or English. The winning case note will be rewarded with prize money and publication in Jurisprudentie Vreemdelingenrecht (JV). For the regulations of the contest, see the button to the right.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Migratie Annotatiewedstrijd 2024

Ook dit jaar organiseert Stichting Migratierecht Nederland weer een annotatiewedstrijd. Insturen van annotaties kan tot en met 1 mei 2024. De prijsuitreiking zal plaatsvinden in juni 2024. Voor meer informatie, zie het reglement.

Migratie Annotatiewedstrijd 2023

De wedstrijd is een half jaar opgeschoven zodat de uitreiking plaats vindt in juni. Dat heeft geresulteerd in het grootste aantal inzendingen ooit. Maar liefst 14 inzendingen van studenten aan 6 universiteiten: 2 uit Leiden, 2 uit Utrecht, 4 van de VU, 4 uit Nijmegen, 1 uit Groningen, 1 van het King’s College in London.Deze De jury bestond in 2023 uit Euredice Terborg-Wijnaldum, rechter in de Vreemdelingenkamer van de Rechtbank Amsterdam, Marcel Reurs, advocaat bij Everaert advocaten in Amsterdam en Peter Rodrigues, hoogleraar Immigratierecht aan de Universiteit Leiden en voorzitter van de jury.

De eerste prijs, bestond uit een geldbedrag van € 750 en plaatsing van de noot In JV. Vindplaats JV 2023/151 en Migratieweb ve22003187. Op onze WRV van juni is de winnaar bekend gemaakt. De wedstrijd is gewonnen door Matthias Knijnenberg, student aan de Universiteit van Leiden.
Uit het Juryrapport: Matthias, jij hebt een noot geschreven bij het Cannabisarrest. Deze noot scoorde bij alle juryleden hoog op de beoordelingscriteria. De noot maakt goed duidelijk welk belang het Cannabis-arrest heeft voor de Nederlandse praktijk van uitstel van vertrek en verblijf op medische gronden. Je hebt het arrest goed in zijn context geplaatst en dat alles heb je gedaan in een goed gestructureerde, taalkundig goed geschreven tekst, die zich in vijf minuten laat lezen en dan ook meteen duidelijk is.

Migratie Annotatiewedstrijd 2021

Tijdens een online bijeenkomst op maandag 13 december is de winnaar van de Migratie Annotatiewedstrijd bekend gemaakt. De wedstrijd is gewonnen door Esmee Hardeman, studente aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij schreef de annotatie bij de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 28 juli 2021, ECLI:NL:RVS:2021:1627, nr. 202006295/1/V3 (ve21002309). De jury oordeelde dat de annotatie erg goed en glashelder geschreven is, en een zeer goede structuur heeft. Esmee geeft een meer dan grondige analyse van de zaak en maakt gebruik van vele relevante referenties. Daarnaast is zij niet terughoudend geweest om haar eigen mening te uiten en heeft ze ook de impact voor de praktijk op migratieadvocaten en op de staatssecretaris verwerkt. De annotatie is te lezen in JV 2022/1, te vinden op Migratieweb.

Migratie Annotatiewedstrijd 2020

Op dinsdag 1 december is de winnaar van de Migratie Annotatiewedstrijd bekend gemaakt tijdens een online bijeenkomst. Pien Offerhaus en Carina van Os, studenten aan de Universiteit Leiden, hebben de wedstrijd gewonnen met hun annotatie bij het arrest van het EHRM van 5 mei 2020, M.N. e.a. t. België (ve20001526). De jury prees de annotatie voor de diepgaande analyse, waarin de betekenis van de uitspraak zowel in het licht van HvJEU jurisprudentie als EHRM jurisprudentie werd geplaatst. De annotatie is te lezen in JV 2021/1, te vinden op Migratieweb. Bekijk hier de compilatie van de uitreiking.

Annotatiewedstrijd 2019

Tijdens de jaarlijkse WRV-bijeenkomst die plaatsvond op 3 december 2019 is door jurylid Erna van Keken de eerste prijs overhandigd aan Anna Cleuters, student aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de Vrije Universiteit Amsterdam. Cleuters heeft haar annotatie geschreven bij de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 18 juli 2018, ECLI:NL:RVS:2018:2366, nr. 201706727/1/V1 (ve18002842).  De jury prees de annotatie vanwege het actuele en originele onderwerp, gezinsmigratie, de bondigheid en ook Cleuters' moed om stelling te nemen en een eigen mening te vormen in haar annotatie. Nieuwsgierig geworden naar de annotatie? Deze is gepubliceerd in de eerste editie van JV in 2020 en is te lezen op Migratieweb.